< terug naar overzicht

Waarschuwing voor oplichting via de telefoon

Wij willen u waarschuwen voor een manier van oplichting via de telefoon die de laatste tijd steeds vaker voorkomt.

Er zijn oplichters actief die u kunnen bellen en zich voordoen als een medewerker van een bank. In het gesprek vertellen de oplichters dat uw geld niet veilig is en dat u daarom uw geld moet overmaken naar een “kluisrekening”. Let op! Dit zijn phishing-telefoontjes.
Wij vragen u nooit om (met spoed) geld over te maken naar een andere rekening om uw geld veilig te stellen. Ook vragen wij nooit naar uw inloggegevens.

Zo herkent u valse telefoontjes

  • De oplichter belt en zegt een medewerker van bijvoorbeeld Nationale-Nederlanden te zijn. Het is mogelijk dat u dat telefoonnummer in uw scherm ziet staan. Deze truc wordt ook wel spoofing genoemd.
  • U wordt gevraagd om met spoed uw geld veilig te stellen. Bijvoorbeeld omdat er verdachte activiteiten zijn op uw rekening en fraudeurs proberen uw rekening leeg te halen.
  • De zogenaamde medewerker gebruikt vaak de woorden “kluisrekening” of “veiligheidsrekening” of variaties hierop.
  • U wordt gevraagd uw persoonlijke inloggegevens door te geven of toegang te geven tot uw computer.

Ga niet in gesprek en hang op

Het kan zo zijn dat de oplichter informatie van u weet zoals een geboortedatum, adres of andere persoonlijke gegevens. Deze gegevens kunnen zij hebben achterhaald door babbeltrucs, gestolen digitale gegevens, een eerdere phishing e-mail of gestolen papieren documenten.

Wordt u gebeld en zegt de persoon namens bijvoorbeeld Nationale-Nederlanden, dat uw geld niet veilig is en dat u het zelf moet overmaken naar een andere rekening of dat u uw gegevens moet wijzigen? Hang meteen de telefoon op.

Banken vragen u nooit om:

  • Telefonisch uw gegevens te veranderen met een medewerker aan de lijn.
  • Via een link in een e-mail of sms direct uw inloggegevens te veranderen. We sturen u nooit een e-mail of sms met daarin een link die direct naar bijvoorbeeld mijn.nn gaat.

Heeft u vragen?

Wilt u meer weten over phishing en hoe u echte e-mails en websites kunt herkennen? Neem dan contact met ons op via 0541-662565. U kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.30 uur.
Tips over veilig internet vindt u ook op de volgende sites:

nn.nl/veiliginternet
regiobank.nl/regels voor veilig bankieren
Rijksoverheid/ Maatregelen veilig internetten
Consumentenbond/ Veilig internetten

Bron: Nationale Nederlanden